Publisert 20.11.2023
Skrevet av Chris-Håvard Berge
Min erfaring er at det kameraet som velges ofte er det som er lettest tilgjengelig. De mest spesielle øyeblikkene oppstår uventet, og da hjelper det ikke at kameraet og optikken til samlet verdi på nærmere 50000kr ligger i sekken, nå iPhonen ligger i lommen og er klar for å fange øyeblikket i løpet av 3 sekunder. Ut av lommen, svipe venstre og start opptak.
Dette er første gang jeg har dratt på langtur, i dette tilfellet til New York, uten å pakke med meg proffkamera og 2-3 linser. Denne turen har satt sin tillit til iPhone 15 Pro Max. Hvorfor? Mindre å bære på, raskere vei fra fanget øyeblikk til publisering.
Jeg er spent på om jeg kommer til å angre når jeg kommer hjem og ser på bildene og videoene og sammenligner med sist gang jeg var her, da med ordentlig kamera. Det føles rart å være den som jobber med film og foto, og samtidig la kameraet ligge igjen hjemme. Igjen er mobilkameraene blitt så gode, at for sitt bruk, er det kanskje godt nok? Arbeidsflyten er i alle fall forenklet til de grader med iPhone, fra opptak til etterbehandling til publisering.
Det er også ganske rått at Apple nå lar oss filme i profesjonelle kodeker som ProRes og i forskjellige fargemoduser som LOG, som gir samme muligheter for fargeredigering og etterarbeid som om jeg hadde filmet med et profesjonelt/tradisjonelt videokamera. Men igjen, da er vi tilbake til den litt mer tidkrevende arbeidsflyten.
Og en liten digresjon, fikk du med deg at siste Keynoten til Apple ble filmet utelukkende med iPhone 15 Pro Max? Anbefaler sterkt å sjekke ut den her: https://lnkd.in/dk2AD2F8
ℹ️ PS: Filmatic mode (Filmatisk modus) i Kamera-appen på iPhone er helt råå! Sjekk den ut om du har en nyere iPhone-modell.
Chris-Håvard Berge
chb@oclin.no | 47324204
Vi har jobbet med den lenge og, og noen av våre kunder har allerede vært innom den, men nå har vi lansert Oclin Media - en komplett arkivløsning!
Uansett hvor mange deltagere man har på konferansen er det ekstremt viktig at teknikken fungerer.
Bli bedre kjent med CTO og liveprodusenten vår her:
Årets kokk og kvalifisering til Bocuse d'Or
Bli bedre kjent med filmfotograf og klipper Andreas Eide