Publisert 08.03.2024
Skrevet av Oclin AS
Du jobber som prosjektleder og produsent i Oclin - hva du gjør i jobben?
Som prosjektleder har jeg det overordnede ansvaret for prosjektene våre, og er den som har oversikt over kalenderne til alle som jobber her. På den måten kan jeg enkelt planlegge ressurser til de ulike oppdragene som kommer inn. I prosjektlederrollen ligger også kundekontakt og koordinering ute på produksjon. Når vi er ute på produksjoner kan mine oppgaver være alt fra å sørge for kaffe til cast og crew, til å sette på mygger eller rigge opp lys.
Prosjektlederrollen og produsentrollen går ofte over i hverandre, og et prosjekt starter gjerne med at jeg er med å utvikler idéer og konsept, sørger for å ha estimert riktig tidsbruk og kostnad før vi setter i gang, og koordinerer hele startfasen. Videre holder jeg i trådene for hele produksjonen, både økonomisk og kunsterisk, setter riktig produksjonsteam, booker inn casting og sørger for at alt blir ferdigstilt og levert innen fristene.
Hva er det aller første du gjør når du kommer på kontoret?
Ah, det aller første jeg gjør om morgenen, er å fiske opp macen fra sekken, la den vente i 3 minutter mens jeg henter en kopp kaffe. Når kaffen er på plass, begynner jeg å gå gjennom mailer og meldinger. Ikke så unikt, kanskje.
Hva slags prosjekt liker du aller best?
Hva skal jeg svare på det, tro..? De aller beste prosjektene, er de hvor vi får relativt frie tøyler i idéutviklingen, og faktisk har en romslig tidsfrist - slik at vi får jobbet godt med planleggingen. Hastverk og alt for korte frister mister ofte det lille ekstra i sluttproduktet. Da blir det gjerne en følelse av “ah, vi burde gjort dette” etterpå.
Som tidligere markedsfører synes jeg det er aller kjekkest å få være med å utfordre, stille spørsmål og rådgi om distribusjonsstrategi og slikt i forkant av selve innspillingen. At vi sammen lager det beste utgangspunktet for sluttproduktet.
Hvilken fase i et prosjekt liker du best? Preprod, prod eller post?
Jeg synes produksjonsfasen er den beste fasen. Preproduksjon er også veldig gøy, med alt det innebærer av planlegging og koordinering, men i selve produksjonsfasen får man begynne å se idéene i live. Det er da det “skjer”, på en måte.
Fortell en minnerik historie fra et kjekt prosjekt eller en tur.
Oclin er med å starte et kreativt nettverk (TLR Network) med flere andre mindre selskaper, og jeg har fått være med på to turer over Atlanteren allerede. På vår seneste tur gjorde vi en shoot for Blæst i New Yorks dampfylte gater og på Subway-en, med oss, Beck Studio og Mothership Stories som produksjonsteam, sammen med en nydelig modell fra USA. Det var virkelig en minnerik produksjon, der vi fikk testet samarbeidet i nettverket.
Hva er dine beste tips til noen som ønsker å lage en film/live for merkevaren sin?
Oclin lager hovedsakelig film, men ikke tenk at vi “bare” gjør film. Om vi er med fra start, før du bestiller en film, kan jeg garantere at sluttproduktet blir bedre. Vi bryr oss om målet ditt med filmen, og kan derfor være med å påvirke hvor raskt du kan nå det.
Fra bilen på vei til produksjon med Martin og Atle.
Oclin AS
post@oclin.no | 47324204
Vi har jobbet med den lenge og, og noen av våre kunder har allerede vært innom den, men nå har vi lansert Oclin Media - en komplett arkivløsning!
Uansett hvor mange deltagere man har på konferansen er det ekstremt viktig at teknikken fungerer.
Bli bedre kjent med CTO og liveprodusenten vår her:
Årets kokk og kvalifisering til Bocuse d'Or
Bli bedre kjent med filmfotograf og klipper Andreas Eide